Lista kontaktów uważana jest przez wielu wręcz za złoto w biznesie. To właśnie relacje, znajomości i przyjaźnie są największym kapitałem jaki można zgromadzić. Nie tylko w mlm, ale w każdej innej działalności podstawą jest wzajemne zaufanie. Praktycznie zawsze współpracujemy z ludźmi, którym ufamy, kupujemy od tych, którym ufamy, a także czujemy się dobrze w towarzystwie osób, które darzymy zaufaniem.
Wiele początkujących osób traktuje listę kontaktów jak zło konieczne, są przekonani, że w dzisiejszych czasach nie muszą jej robić bo przecież mają listę znajomych na Facebooku, kontakty w telefonie czy na innych urządzeniach lub aplikacjach. Fakty potwierdzają niezaprzeczalnie i jednoznacznie, że sukces w biznesie odnoszą osoby, które nie traktują listy kontaktów jak artefakt z przeszłości i sumiennie spisują wszystkich, których znają na kartce, w notesie czy kalendarzu.
Moim zdaniem lista kontaktów to przysłowiowe „must have” w biznesie mlm, ale też w każdym innym. Należy zrobić ją już na samym początku i ciągle aktualizować o nowe osoby. Do czego najbardziej przydaje się lista kontaktów? Przede wszystkim dzięki niej nie działasz po omacku, jest ona swego rodzaju mapą i drogowskazem, który pokazuje Ci właściwy kierunek. Dzięki niej odnajdziesz ludzi, z którymi się zaprzyjaźnisz, znajdziesz wspólne zainteresowania, hobby czy chociażby temat do rozmowy. Kartka z wypisanymi kontaktami to swego rodzaju narzędzie, które pozwoli Ci działać w zorganizowany sposób. Jej kwintesencją nie jest samo istnienie, ale ciągłe odkrywanie, działanie, weryfikowanie, dopisywanie nowych osób, aktualizowanie informacji na temat już istniejących. Lista kontaktów powinna być jak żywa mapa ciągle wskazująca nam właściwy kierunek.
Aby skutecznie budować strukturę zgodnie z planem marketingowym Oriflame musisz nauczyć się prowadzić dokładną listę kontaktów.
Jak zrobić listę kontaktów?
Stworzenie dobrej listy kontaktów nie jest trudne. Na początek przygotuj sobie wszystkie niezbędne materiały. Coś w czym będziesz mógł zapisywać np. zeszyt, notatnik czy kalendarz. Weź do ręki swój ulubiony długopis i zacznij pisać. Kontakty znajdziesz na pewno w telefonie, na portalach społecznościowych, w książce adresowej email. Spisz również znajomych ze szkoły, pracy, z zajęć dodatkowych, sąsiadów. Postaraj się nikogo nie pominąć.
Jak duża powinna być lista kontaktów? Niektórzy uważają, że na początek minimum 100 nazwisk. Moim zdaniem dla każdego będzie to inna liczba, nikt przecież nie ma takiej samej liczby znajomych. Jeśli np. wypiszesz 30 osób to taka lista również będzie miała ogromny potencjał. Jeśli tylko 10 osób z Twojej listy utworzy swoje listy znajomych po 30 osób każda to razem robi się sieć na 330 osób, a to już całkiem sporo. Oczywiście niezaprzeczalne jest, że im więcej osób znajdzie się na Twojej liście tym lepiej. Większa lista równa się szybszemu rozwojowi.
Nie czekaj na lepszy moment, zrób to teraz, stwórz swoją listę kontaktów. Zacznij od tzw. ciepłych kontaktów czyli osób z najbliższego otoczenia np. rodzina, przyjaciele, koledzy ze szkoły czy pracy. Następnie przejdź do kontaktów chłodniejszych, zapisz wszystkich dalszych znajomych, osoby, których nie widziałeś od dłuższego czasu. Na koniec spisz zimne kontakty, czyli osoby, które znasz, ale nie miałeś jeszcze z nimi bliższego kontaktu np. sprzedawczyni w sklepie czy na poczcie.
Jakie dane warto zapisać? Na pewno podstawa to imię i nazwisko, numer telefonu i zajęcie jakie dana osoba wykonuje. To tak naprawdę na początek wystarczy aby w jednoznaczny sposób daną osobę zidentyfikować.
Robiąc listę kontaktów staraj się nie robić selekcji wśród osób, które zapisujesz. Wiele razy będziesz mieć mylne wrażenie, że np. Kamila czy Agata na pewno nie zechce z Tobą współpracować czy na pewno nie zainteresują ją Twoje produkty. Każdemu pozwól samodzielnie podjąć decyzję, nie jesteś przecież wróżką, nie znasz sytuacji życiowej wszystkich swoich znajomych. Często zdarza się, że osoba, którą skreślasz już na samym początku dołącza do struktury kogoś innego i z nią robi świetny biznes.
Wiecznie żywa lista kontaktów – budowanie relacji
Dobra lista tak naprawdę pozostaje zawsze otwarta. Człowiek codziennie poznaje nowe osoby, które może dodać do swoich kontaktów. Dodaj do swojej listy każdą nową osobę, z którą masz kontakt. Podczas rozmowy z osobami z listy zawsze pytaj o rekomendacje np. „Czy znasz kogoś kto byłby zainteresowany moją propozycją współpracy?” lub „Kto z Twoich znajomych interesuje się zdrowym stylem życia itp.?„. Dzięki rekomendacjom nigdy nie zabraknie Ci osób chętnych do rozmowy czy dalszej współpracy biznesowej. Polecania powodują, że Twoja lista żyje.
Pamiętaj, że biznes MLM polega przede wszystkim na budowaniu wzajemnej relacji. Aby ktoś chciał z Tobą współpracować musi najpierw Ci zaufać, polubić Cię. Nie wciskaj nikomu biznesu czy produktu na siłę, zaprzyjaźniaj się i ocieplaj relację. Podczas dosłownie każdego kontaktu z drugim człowiekiem zjednuj sobie jego sympatię. Nie tylko szukaj nowych osób, ale też odświeżaj stare kontakty. To że ktoś odmówił Ci kilka miesięcy temu wcale nie znaczy, że odmówi Ci teraz. Jego sytuacja życiowa mogła diametralnie się zmienić. A może po prostu teraz darzy Cię większą sympatią i zaufaniem niż kiedyś.
Zaprzyjaźniaj się z ludźmi… łatwo powiedzieć, ale jak właściwie to zrobić? Jak w nienachalny sposób rozmawiać z ludźmi aby wzbudzić w nich do siebie sympatię, a następnie osiągnąć swoje cele biznesowe? Przede wszystkim traktuj rozmówcę jak swojego najlepszego przyjaciela, nigdy nie zachowuj się jak sprzedawca, który za wszelką cenę musi coś sprzedać. „Sprzedażowy” ton głosu da się wyczuć w ciągu kilku sekund. Szczere zainteresowanie drugą osobą również da się odczuć, wykorzystaj to, zadawaj pytania otwarte dzięki, którym Twój rozmówca po prostu będzie mógł się wygadać. Czym bardziej się przed Tobą otworzy tym bardziej Ci zaufa. Uzbrój się w cierpliwość, pierwsza lista kontaktów to tak naprawdę nauka. Z biegiem czasu, z coraz większą ilością przeprowadzonych rozmów dojdziesz do wprawy. Na własnej skórze odczujesz, że mniej osób Ci odmawia a więcej mówi TAK. Trening czyni mistrza!
Ważne rady na koniec
Na koniec podsumowanie najważniejszych faktów odnośnie pracy z listą. Nie sztuką jest posiadać listę kontaktów nawet najbardziej szczegółową, ale sztuką jest właściwie z niej korzystać. Możesz mieć kilkaset pozycji, ale jeśli nie skorzystasz aktywnie z tego narzędzia niestety nic nie osiągniesz. Poniżej mała ściągawka odnośnie tego na co zwrócić szczególną uwagę.
- Każda zapisana na liście osoba to wartościowa postać, z którą zbudujesz głębsze relacje. Nie traktuj jej jak tylko nic nie znaczącą pozycję. Nawet jeśli Ci początkowo odmówi może zmienić zdanie za miesiąc czy dwa.
- Zbudowanie listy to dopiero początek, nie rzucaj jej w kąt zaraz po tym jak ją stworzysz. Traktuj ją jak drogowskaz mający doprowadzić Cię do celu, korzystaj z niej aktywnie każdego dnia, dodawaj nowe osoby i uzupełniaj informację o już istniejących.
- Nie proponuj nigdy biznesu na siłę. Jeśli ktoś jest zainteresowany tylko produktami to już jest sukces. Podstawą każdego biznesu MLM jest również sprzedaż, przeprowadź więc dokładny proces sprzedaży, pokaż jak złożyć pierwsze zamówienie, zaprezentuj najatrakcyjniejsze oferty. Ponad 80% przedsiębiorców związanych z branżą marketingu wielopoziomowego początkowo zainteresowało się właśnie produktem.
- Nie myśl o partnerze w biznesie jak o „złowionej rybce”, pamiętaj o follow-upie. Zaufanie i pozytywne relacje należy pielęgnować. Utrzymuj więc kontakt, pisz, dzwoń, spotykaj się na wydarzeniach firmowych.
- Nie zrażaj się jeśli ktoś z listy początkowo Ci odmawia. Sprzedaż produktu czy usługi jest najczęściej transakcją wieloetapową. Co więcej, jest wielu ludzi, którzy nigdy nie podejmują decyzji od razu, muszą się zastanowić, przespać z Twoją propozycją. Daj każdemu tyle czasu ile potrzebuje, ale nigdy nie zapominaj o tej osobie.
- Stawiaj jakość ponad ilość. Nie martw się jeśli na Twojej liście początkowo znajduje się tylko kilkadziesiąt osób. Postaraj się zaprezentować firmę i produkty najlepiej jak potrafisz tym właśnie osobom.
- Pamiętaj aby mówić do ludzi językiem korzyści. Każdy z nas ma jakiś problem, który jest uporczywy. Jeśli produkt, który masz w ofercie lub propozycja biznesowa ten problem rozwiąże sukces masz gwarantowany.
Jestem pewien, że wskazówki zawarte w artykule bardzo Ci pomogą i nie będziesz dłużej zwlekać aby zrobić listę kontaktów. W marketingu sieciowym bardzo ważne jest aby działać według ściśle określonych zasad. Lista jest narzędziem, które pomoże Ci usystematyzować pracę i przyspieszy rozwój biznesu.
Zapraszam do współpracy.
0 komentarzy